Prodej a nenaleť – virtuální bezpečnost

To, že musíme být ostražití při koupi použitého zboží na internetu, jistě všichni víme. Jak ovšem ve virtuálním prostředí bezpečně prodávat?

Nejlépe se věci popisují na konkrétním příkladu. Prodávající se rozhodla prodat horské kolo a svůj inzerát zveřejnila na portálu Sbazar.cz. Na inzerát jí odpověděla osoba s německou e-mailovou adresou. Tato osoba byla velmi ochotná zaplatit nejen požadovanou částku, ale také nabídla, že ještě přidá 5 % z ceny, a samozřejmě zaplatí také náklady na dopravu.

První komplikace nastaly při dohodě o způsobu platby. Jediný akceptovatelný postup zaplacení zboží byla pro kupujícího služba PayPal. Ostatní způsoby platby pod různými výmluvami odmítal. Při další e-mailové komunikaci byly již patrné pravopisné chyby a špatný slovosled vypovídající o automaticky překládaném textu.

Jelikož se prodávající nikdo další na nákup jejího kola neozval, rozhodla se pokračovat v komunikaci přes počínající podezření. Zřídila si požadovaný účet u PayPal. Na ten jí měl dle domluvy kupující poslat platbu. Ta se ovšem měla dle jeho tvrzení uvolnit až v okamžiku, kdy provede úhradu zálohy na dopravu ve výši 6 000 Kč pomocí služby MoneyGram a dá PayPalu k dispozici potvrzení o této platbě. To již vzbudilo u prodávající významné podezření a proto se snažila obchod ukončit.

Kupující reagoval tak, že prodávající obvinil z podvodu a vyhrožoval podáním podnětu k vyšetřování na Interpol. Prodávající znejistila a pokusila se kontaktovat společnosti PayPal a MoneyGram pro ověření či případnou radu. Zde jí bylo sděleno, že se s největší pravděpodobností jedná o podvod a žádná vzájemná spolupráce mezi těmito společnostmi neexistuje. Až pak definitivně ukončila komunikaci. Své kolo sice neprodala, ale naopak se vyhnula podvodu.

Co si z příběhu odnést? Vždy se věnujte podezřelému obsahu či okolnostem. V daném případě šlo například o tyto skutečnosti:

  • kupující psal zcela zjevně špatnou češtinou (zřejmě strojový překlad),
  • nabízel vyšší částku, než byla inzerována, zároveň ale požadoval zaslání zboží do zahraničí,
  • zaplacení zboží chtěl provést jedině přes PayPal,
  • pro dokončení transakce vyžadoval zaplacení zálohy na dopravu,
  • při snaze ukončit komunikaci vyhrožoval.

V podobných případech buďte tedy vždy pozorní, ostražití a nenechte se vmanipulovat do podezřelých operací. Na výhružky nereagujte, případně zvažte oznámení na policii.

Tak hurá prodávat.

Článek o bezpečném prodeji zboží na internetu poskytl náš spolupracující partner PREMIUM SYSTEMS.

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek